No Snow

Hovslagaren var i stallet idag och vi kom fram till att det var dags att sätta snösulor på hästarna. Snart kommer den första snön och då är det skönt att slippa oroa sig för att hästarna får styltor under hovarna och därför vrickar benen eller går omkull.

 

Snösulorna som min hovslagare använder heter No-Snow. Sulorna är mjuka och genomskinliga med en luftkanal som pressar ut snön från hoven och hindrar att snöklumpar fastnar och bildar styltor. Fördelen är att de går att återanvända under hela vinterns skoningar. Nackdelen är att det är svårare att kratsa och göra rent hoven vilket kan öka risken för hovbölder.

 


En skrämmande insikt fick jag när jag bokade en ny tid om sju veckor, nästa skoning blir på årets sista vecka. Är 2009 snart slut alltså? Det har jag missat…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0