Killitch

Jag tänkte tipsa om en produkt som är väldigt effektiv för hästar som får klåda av mygg och knott. Sedan jag började använda Killitch på en av mina hästar, som är konstaterat allergisk mot svidknott, har han varit klådfri under sommarhalvåret. Jag fick tipset av min veterinär för snart fyra år sedan och har använt det sedan dess.

 

Killitch är en licensierad produkt som har en bevisad effekt mot klåda som orsakas av insektsbett. Den både lindrar klådan från bett, och har en insektsavstötande effekt. Jag stryker en liten klick längs mankammen och svansroten en gång om dagen under knottsäsongen. Nu spolas min häst i princip varje dag efter träningen, har man en häst som inte svettas eller duschar så ofta räcker det säkert att man smörjer varannan dag.

 

Det bör tilläggas att även om Killitch ger effekt, så ska man ändå försöka skydda hästen mot knott så gott det går. Det bör man göra med alla hästar, men speciellt de som är extra känsliga. Ta t.ex in hästen när det är mycket knott i luften (gryning och skymning).

 

Killitch kommer från Carr & Day & Martin och finns i 500 ml och 1 liter. Priserna varierar väldigt mycket. Jag beställer i England och betalar ca 450 kronor flaskan (1 liter). I Sverige får man räkna med några hundralappar mer. 1 liter varar lite mer än 2 månader vid regelbunden användning.

Kommentarer
Postat av: Å

Vad då licensierad?

2009-11-19 @ 22:04:52
Postat av: Mitt liv som hästnörd

Å: Killitch finns med på Authorized Veterinary Medicine General Sales List (AVM-GSL). Omfattande tester har gjorts för att testa om den aktiva substansen benzylbensoat är effektiv och säker att använda. Klarar produkten dessa tester blir den licensierad.

2009-11-19 @ 23:08:40
Postat av: Angelica

Från vilken sida beställer du den? Hur lång är leveranstiden? Betalar man på en gång? Svara gärna till min mail.

2010-07-20 @ 22:19:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0