Mash

Precis som med allt foder ska man bara ge det om hästen verkligen har ett behov av det. Jag ger mash till min gamla häst som ibland har problem med matsmältningen och tappar aptiten. Även tävlingshästarna får det ibland när de gått hårt. Viktigt och tänka på är att mashen ersätter en fodergiva, man ska inte fodra "dubbelt".

Jag använder havre, vetekli, linfrö, äpplen och morötter. Havren kan bytas ut helt ellet delvis mot korn. Man får utgå från vad hästen brukar äta för spannmål. Ger man mash till en häst som återhämtar sig efter kolik är det lämpligare att ge vetekli och linfrö och utesluta havre och korn.

Det här receptet är min variant, givetvis kan man ha olika ingredienser och varierande mängd av de olika fodermedlen.

Recept mash
0,5 kg havre
0,2 kg vetekli
2 dl linfrö
4 morötter
1 äpple

Gör så här:

1. Häll linfröna i 8 dl vatten och koka i ca 20 min. Rör om så det inte bränner fast i kastrullen. Resultatet ska bli en seg massa, tillsätt mer vatten under kokningen om det behövs.

2. Hacka morötterna och äpplet.

3. Blanda havre, vetekli, morots- och äppelskivorna med de kokta linfröna.

4. Häll hett vatten över blandningen.

5. Låt stå i ca två timmar så havren hinner svälla.

6. Klart. Serveras ljummen!


Ger man mash regelbundet (1-2 gånger i veckan) är det mer tidsbesparande att köpa färdig mash från exempelvis Dynavena eller Eggersman.

Kommentarer
Postat av: N

Fin blogg, allt bra me dig idag? :)

2010-02-07 @ 18:49:26
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: josefin

Låter riktigt mumsigt ;)

2010-02-08 @ 06:07:54
URL: http://josefinzander.blogg.se/
Postat av: klars-hästblogg

bara ett tips, något som jag har fått lära mej är att inte skiva morötterna så, för att de lätt kan lägga sig som ett "lock" på stupen, så hästen får foderstrupsförstoppning :(

2010-02-08 @ 06:57:28
URL: http://klarrs.blogg.se/
Postat av: Mitt liv som hästnörd

klars-hästblogg: Bra tips! I just det här fallet är det nog inte så stor risk för foderstrupsförstoppning eftersom morötterna ligger i blöt i hett vatten i nästan två timmar. De är jättemjuka, nästan mos, när mashen är färdig.

2010-02-08 @ 12:25:17
Postat av: Lollo

Smidigt att göra eget. Jag har köpt färdigt innan. Men mina hästar får bara under tävlingterminen.

2010-02-08 @ 20:19:36
URL: http://westerngirl.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0