Fantastic Elastic

Tyglarna som Carl Hester tagit fram och visade på sin masterclass heter Fantastic Elastic (de är uppkallade efter hans gamla Grand Prix häst med samma namn). Tyglarna har en elastisk gummidel och sägs:

- bidra till en stadigare och mjukare kontakt mellan ryttarens hand och hästens mun.
- uppmuntra ryttaren att hålla händerna stilla.
- ta bort spänningar i axlar och armbågar.


Jag är osäker på om de finns att köpa i Sverige, men du hittar dem här från £60 (ca 700 kronor). Här kan du läsa mer om tyglarna samt se en instruktionsfilm hur de används.

Fantastic Elastic marknadsförs som en hjälptygel och även om jag generellt sett inte är så förtjust i diverse hjälptyglar tycker jag nog att idén är ganska bra. Till skillnad från andra hjälptyglar syftar Fantastic Elastic främst till att korrigera ryttaren (sen vet vi ju alla att hästen går bra om ryttaren rider bra). Om de verkligen fungerar är dock svårt att säga när man inte sett, känt på eller testat dem själv.

Kommentarer
Postat av: Evelina

Spännande :D

2010-01-05 @ 20:44:23
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Kina

ca: 700kr för dem är ju hutlöst, går ju sy i en stadig resårbit på vanliga tyglar eller?

2010-01-05 @ 21:35:25
Postat av: Mitt liv som hästnörd

Kina: Ja, de är riktigt dyra! Man kan säkert göra någon egen variant om man är kreativ.

2010-01-05 @ 22:11:47
Postat av: Anonym

2010-01-05 @ 23:43:38
Postat av: Pontus

Jag skulle aldrig falla mig in och köpa ett par "hjälptyglar" för 700 som korrigerar ryttaren, då kan man lika gärna sluta rida eller lära sig rida på riktigt. Aldrig att jag skulle köpa så dyra hjälptyglar!!

2010-01-05 @ 23:44:50
URL: http://pontussundstrom.blogspot.com
Postat av: sara

Ohh, skulle ju va spännande o testa nån gång bara för skojs skull :P

2010-01-08 @ 12:43:11
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Tror denna idé kan vara bra för många. I Sverige finns varianten "Thidemantygel". Den fyller lite samma funktion, men har en mer hävande effekt som en gummisnodd eller en inspänning. Men den finns där av lite samma anledning, att ryck och mindre rörelser ska "försvinna på vägen".

2010-01-08 @ 21:18:56
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Janne Ask

Pappsen o jag är nu på väg till Muskö för att paddla kanot. Om bi hittar någon häst kanske vi tar oss en ridtur ;) Janne

2012-06-30 @ 12:52:55
Postat av: Janne Ask

Pappsen o jag är nu på väg till Muskö för att paddla kanot. Om bi hittar någon häst kanske vi tar oss en ridtur ;) Janne

2012-06-30 @ 14:42:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0