Golden Stripe

De flesta känner nog igen de klassiska Golden Stripe filtarna i ull, som sedan länge varit vanliga inom rid- och galoppsporten. Numera finns de populära gul/röd/svarta-ränderna på allt från jackor till väskor.


Här kommer några tips på svettäcke och ländtäcke i olika material och prisklasser - alla med de gyllene ränderna! (Bilderna är klickbara).


Svettäcke

Lyx - Shires Newmarket rug
Pris: ca 1500 kr

Material: 100 % ylle

 

Mellan - Horseware Rambo Newmarket Fleece

Pris: rek ordpris 895 kr

Material: Dubbelsydd fleece


Budget - Hööks Showmaster Newmarket

Pris: 550 kr
Material: Ull

Jag är dock tveksam till om det verkligen är ren ull till det priset, det är mer troligt att det är ylle. 


Ländtäcke

Lyx - Shires Newmarket exercise rug

Pris: ca 950 kr

Material: 100% ylle

Läggs under sadeln och är därför inte så smidigt att ta av efter uppvärmning.


Mellan - Horseware Rambo Newmarket Competition

Pris: rek ordpris 625 kr

Material: Dubbelsydd fleece


Budget - Bole ländtäcke

Pris: 195 kr
Material: Fleece


Olika material:

Ull/Ylle – Ull är ren päls, oftast från får. Ylle är en blandning av ull och andra textilfibrer. Både ull och ylle transporterar bort fukt och värmer hästen samtidigt. Tjockare, bättre och mer exklusivt jämfört med fleece.

Fleece – Transporterar bort fukt, men värmer inte lika bra som ull/ylle.

OBS!  Jag har angett cirkapris och rekommenderat ordpris för Shires och Horseware. Priserna varierar mellan olika affärer, speciellt för Horseware.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Jag som spenderat alldeles för mycket (eller för lite) tid i galoppmeckat-Newmarket måste säga att de mest använder yllefilten som träningstäcken, alltså när man rider. En lite annorlunda modell då dock.

2009-12-07 @ 17:52:09
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Kollade på Hööks Golden Stripe-kopia för några år sedan och det var USEL kvalité. Kändes "billigt" och färgerna var inte heller ok. Skulle aldrig köpa det!

2009-12-07 @ 20:30:42
URL: http://birgittashastsida.blogspot.com
Postat av: Mitt liv som hästnörd

Katarina: Originalet är ju oftast bäst:)



Birgitta: Jag har inte sett täcket från Hööks i verkligheten, men jag kan hålla med om att färgerna ser bleka ut.

2009-12-07 @ 22:25:50
Postat av: Katarina

Sv. Tack! :)

2009-12-08 @ 09:58:08
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Aramis

Jag hade en gång i tiden en äkta newmarketrug, men det försvann på en tävlingsplats och jag saknar den sanslöst mycket! Hittade en budget-budgetvariant på Ullared för en mycket billig peng och använder den allt som oftast på Aramis. Och ja - färgerna är väl lite kassa, men jag fullkomligt älskar denna härliga färgkombination! Kan inte få nog av produkter i dessa färger! Fingrader flera gånger på jackan på Globen, finns även en väska! Och grimma! Och lindor... etc :)

2009-12-08 @ 13:02:09
URL: http://aramise.bloggagratis.se
Postat av: Mitt liv som hästnörd

Aramis: Förstår att du saknar den! Ullfilten är lika perfekt att svepa om sig när man sitter i kalla ridhus, som att ha på hästen. Jag tror att antingen älskar man färgkombinationen, eller så tycker man den är gräslig. Själv älskar jag den! Det har verkligen blivit en explosion av newmarketgrejor - vissa snyggare än andra:)

2009-12-08 @ 14:20:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0