Intervju med Liv Borglund

Dressyrryttare, heltidsstuderande och hästskulptör - Liv Borglund har många järn i elden! I bloggen Aramis, Rigoletto & jag - betraktelser från dressyrens värld får vi en inblick i hennes vardag tillsammans med hästarna.


Liv Borglund och Aramis

Tävlat i hoppning

Liv Borglund, 32 år, har varit hästintresserad sedan barnsben. Första ponny, Misett, fick hon när hon var tio år, innan dess hade hon ridit några år på ridskola.

 

Under ponnytiden tävlade Liv både i hoppning och i dressyr. Första placeringen kom i en lokal hopptävling, på en ponny som hon själv utbildat.

 

- I det ögonblicket kändes det som om jag vunnit OS, minns Liv.

 

Tävlingsmeriterna på ponny innefattar starter i såväl hoppallsvenskans division II som dressyrallsvenskans division I och II. Dressyrintresset tog dock överhanden när hon skaffade stor häst som 16-åring.

 

- Dressyr är som en enda stor konstart! Och jag älskar konst, svarar Liv när jag frågar varför hon valde att satsa på dressyr.

 

Skulpterar hästar i keramik

Intresset för hästar och konst förenas i det egna företaget HippoArt, där hon skulpterar hästar i keramik.

 

Liv är en uppskattad konstnär och hennes maffiga keramikhästar ställs ut på gallerier över hela Sverige. Vid avtackningen av Briar i somras på Falsterbo Horse Show överlämnades en av hennes keramikhästar som minnesgåva.

 

En av Livs hästskulpturer

 

Änglavakt

Livs gamla tävlingshäst Rigoletto (-94 Chapman-Caracas) sätts för tillfället igång efter en lång vila efter ligamentskada. Hans livslust går inte att ta miste på. Bockningsserier är Rigolettos specialitet, gärna inför så många åskådare som möjligt - ”ju fler desto bättre”.

 

Om ödet velat annorlunda hade Rigoletto inte funnits kvar i livet idag. Liv minns med fasa när Rigoletto sprängde staketet och skenade ut på en hårt trafikerad väg.

 

- Jag sprang i panik efter, men kunde bara se hur han försvann ut på vägen men min sikt skymdes av ett hus. Det enda jag såg var att det kom en stor lastbil och att risken att de två skulle kollidera var överhängande. Några millisekunder stod jag bara still och väntade på lastbilens tutande och tjutande däck. Det var fruktansvärt!

 

Lyckan visste inga gränser när hon fick se Rigoletto galoppera fram bakom huset, vid sidan av vägen, oskadd och lika galen som alltid, medan lastbilen fortsatte sin färd bortåt.

 

Liv och Rigoletto


Variera och anpassa träningen

Livs fokus ligger numera på unghästen Aramis af Mecklenburg (-04 Dream of Heidelberg II– Sonnenstrahl), som tagit över som tävlingshäst efter Rigoletto. Tillsammans tränar och tävlar de med siktet högt inställt.

 

- Det stora målet med Aramis är att rida Grand Prix.

 

Men än så länge är Aramis en unghäst och Liv skyndar långsamt. Det viktigaste är att anpassa träningen efter hästen.

 

- Man måste vara uppmärksam på hästens signaler. Varför beter den sig som den gör? Vad försöker den säga till mig? Om hästen inte är redo för unghästkval ska man inte starta, även om man redan anmält.

 

Hon poängterar också hur viktigt det är att variera träningen, både för unga och för gamla hästar.

 

- Jag tycker att det är oerhört viktigt att hästarna får vara ute mycket i naturen och hämta energi och livsglädje.

 

Femårige Aramis rids ut i naturen och hopptränas utöver dressyrträningen


Många timmar i stallet

Liv läser masterprogrammet vid Lunds universitet och bor i stan tillsammans med sambon Marcus och schäfern Zäta. Rigoletto och Aramis står uppstallade i ett fullservicestall med tillgång till ridhus och fina ridvägar utanför knuten.

Trots att mockning och fodringar ingår i hyran tillbringar Liv många timmar i stallet varje dag.

- Aramis lindas inför varje pass och rids antingen ut en sväng eller i ridhuset under 40-45 minuter. Tillbaka i stallet spolar jag hans ben, känner igenom honom, borstar och lägger på nattäcke. Om inte min hästskötare tagit hand om Rigoletto genomgår han liknande procedur.

- Innan jag åker hem ser jag till att skåpet är snyggt och ordentligt, lindar ihop lindor, smörjer och ser om något behöver tas hem för tvätt.

 

Mjuk och lyhörd

Liv beskriver sig själv som en mjuk och vaksam ryttare som är lyhörd på hästens signaler.

 

- Jag har fått lära mig att sitta korrekt från början och det är något jag verkligen är glad för.

 

Någon speciell förebild inom ridsporten har hon inte. Istället beundrar hon alla, kända som okända, som rider korrekt och som lyssnar på sin häst.

 

- Ryttare som inser hästens begränsningar och utvecklar dess kvaliteter är värda all respekt, menar Liv.

 

Alla hästar har betytt mycket

Liv menar att det är omöjligt att rangordna vilken av hennes hästar som betytt mest för henne. Alla hästar som passerat genom åren har format henne till den person hon är idag.

 

- Min första ponny Misett har en alldeles speciell plats i hjärtat, men även min nuvarande Rigoletto är en helt underbar och fantastisk individ som har lärt mig väldigt mycket.

 

- Aramis tror jag blir den häst som tävlingsmässigt kommer att betyda mest för mig.

 

Liv hoppas mycket på Aramis


Totilas är drömhästen

När jag ber Liv beskriva drömhästen så vill hon helst ha en hingst med luftiga gångarter, högrest med väl ansatt hals och långbent, gärna modell grövre. Det är viktigt att hästen har självförtroende, en utstrålning och en uppsyn som säger ”här kommer jag”.

 

- Ja, vi kan väl säga Moorlands Totilas så förstår alla, skrattar Liv.


Vill rida kür i Globen

Liv är musikentusiast och hoppas få tillfälle att rida några kürprogram i framtiden. Målet är att ta sig så högt som möjligt inom dressyren.

 

- Att få rida in i Globen är en liten dröm som jag har!

 

Om det blir Aramis eller en ny förmåga som tar Liv till de stora tävlingarna får framtiden visa.

 

 

Prylkoll med Liv

 

Hjälm – Horka och MIPS
Handskar - Roeckl

Kavaj – Pikeur

Ridbyxor – Pikeur

Stövlar – Cavallo

 

Kandar – Sabre

Träns – Passier

Sadel - Passier

Schabrak – Eurostar, Mias, Granngården

Lindor – Mias, Eskadron

 

 

Alla bilder i intervjun tillhör Liv Borglund


Kommentarer
Postat av: Anonym

intrejuva ngn ponnyhoppryttare? :D

2009-12-13 @ 21:19:27
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

Gud va kul med intervjuer! :)

2009-12-14 @ 13:40:32
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Aramis

Tackar hjärtligast för denna proffsigt utförda intervju!! :o)

2009-12-16 @ 17:18:46
URL: http://aramise.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0