Lädervård

Det finns en uppsjö av lädervårdsprodukter och ibland kan det vara svårt att veta vad man ska välja. Jag tänkte berätta lite hur jag tänker kring läderskötsel och vilka produkter jag använder. Here it goes - min läderspecial!

Regelbunden skötsel är A och O för att lädret ska hålla. Jag försöker alltid rengöra tränset efter varje träning eftersom svett och fukt torkar ut lädret. Sadeln rengörs några gånger i veckan. Smörjer gör jag en dag i veckan. Jag smörjer aldrig utan att ha rengjort först, då smörjer man bara in smutsen i lädret.

Viktigt att tänka på är att riktigt fint läder är känsligt och kräver rätt anpassade produkter. När man väljer lädervårdsprodukter ska man alltid utgå från vad sadel- eller tränstillverkaren rekommenderar. Hos många märken gäller inte garantin om man använt "fel" produkter (kolla därför vad som står i garantin!).

Oavsett lädrets kvalité bör man undvika lädervårdsprodukter med mineraloljor som förstör fibrerna eller ekololja som löser upp sömmarna.

För rengöring använder jag Amerigo Soft Clean, som är en mild men effektiv rengöring. Den är färdig att använda direkt ur flaskan, inget vatten behöver tillsättas. Väldigt bra. Dryg.


När jag putsar använder jag helst Butets Akene läderlotion. Lotionen är lättarbetad och går snabbt in i lädret. Gör lädret riktigt mjukt och glansigt.


Första reserv till Butets lotion är Amerigos balsam. Balsamet innehåller inga mineraloljor eller kemiska ämnen. Luktar fräscht och ger bra glans. Väldigt bra men Butets läderlotion är snäppet vassare, speciellt till sadlar.



Läs här hur du tar hand om ditt swarovskipannband.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0