Minnenas arkiv

Ett av mina starkaste hästminnen är från VM i Haag 1994. Jag var inte så gammal när jag satt där framför TV:n men jag minns att jag blev helt betagen av ett ekipage - Nicole Uphoff och Rembrandt!


Än idag är de ett av mina absoluta favoritekipage genom tiderna. Jag får fortfarande rysningar när jag ser på gamla inspelningar. Rembrandt hade riktig starquality och gjorde allt med otrolig lätthet, elegans och power. Han bjöd på makalösa ökningar och gick alltid i en perfekt form. När han tog OS- guld i Barcelona 1992 beskrevs han som "A living work of art".

Historien om Nicole och Rembrandt är en riktig saga. Jürgen Uphoff letade häst till sin fjortonåriga dotter Nicole och hittade en intressant fyraåring e. Romadour II. Eftersom ingen annan var intresserad av valacken fick Uphoff´s köpa honom. Hästen var Rembrandt och resten är historia. Tillsammans tog Nicole och Rembrandt 4 OS-guld, 3 VM-guld, 1 VM-silver, 4 EM-guld och 1 EM-silver. Nicole är den yngsta ryttaren någonsin som tagit OS- guld i dressyr, hon var bara 21 år när de vann i Seoul 1988. På samma OS satte ekipaget världsrekord i Grand Prix. 

Rembrant stannade hos Uphoff´s tills han dog 2001, 24 år gammal.


Kommentarer
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Ja det är faktiskt ganska så roligt :)

Dock lite tråkigt att jag inte hittade bild på alla :/

Ja jag har sett nån video på honom och han är riktigt snygg :)

2010-02-13 @ 15:06:09
URL: http://bornlate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0