H2O

Tänkte att jag skulle fortsätta lite på temat vatten och återknyta till det jag skrev förra veckan. Nu när det är så kallt ute är det viktigt att se till att hästarna dricker ordentligt. Det är inte ovanligt med hästar som blir lite kinkiga med drickandet på vintern. Med en sån häst är det viktigt att ha koll och se till att få "igång" drickandet igen. Dricker de för lite kan de inte prestera på topp och de löper dessutom stor risk att drabbas av kolik.

Här kommer några tips på hur man får en kinkig häst att dricka mer:
  • Ge mycket grovfoder. Stråfoder ökar salivutsöndringen och gör hästen törstig.
  • Prova att ge ljummet vatten. Kallt vatten har en avkylande effekt och en del hästar undviker därför att dricka för att hushålla med kroppsvärmen.
  • Om du har vattenkopp, se till att det är bra tryck i den (ett vattenflöde på minst 7-8 liter/minut). En del hästar tröttnar om vattenkoppen inte fylls fort nog. Ett alternativ är att ge vatten i spann istället (eller som ett komplement till vattenkoppen), då har du även bättre koll på hur mycket hästen dricker.
  • Ge extra salt i maten. Saltbrist stör törstregleringen vilket gör att hästen inte dricker trots att den har vätskebrist. Istället för salt i maten kan man lära hästen att dricka saltlösning när den arbetat och svettats. Saltlösning är lätt att göra, tillsätt ca 9 g salt per liter vatten. Krafft säljer svettersättare och salt i säck, men vanligt salt av livsmedelskvalitet utan tillsatser av jod och mineraler går precis lika bra. Läs mer om saltbalansen här.
  • Smaksätt vattnet med melass eller äppeljuice. De flesta hästar älskar det och dricker gärna en spann. Hänger du en spann melassvatten i boxen är det dock viktigt att erbjuda hästen vanligt "rent" vatten också.
Sen gäller givetvis de självklara sakerna som alla redan vet: att hästen ska ha fri tillgång till vatten dygnet runt (även i hagen) och att vattnet är tjänligt och rent (byt varje dag, rengör vattenhinken alt. vattenkoppen).


Kommentarer
Postat av: annie

ja gratis är de iallafall inte ;)

2010-02-01 @ 20:11:10
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Marie

Hur mycket äppeljuice ska man hälla i vattnet? Koncentrerat antar jag?

2010-02-02 @ 17:44:27
Postat av: Mitt liv som hästnörd

Marie: Ja, det är koncentrat. Jag brukar blanda ett paket (2 dl koncentrat) i hinken. Tycker det blir en lagom äppelsmak - och mina hästar gillar det! Har man en väldigt kräsen häst kan man med fördel göra blandningen lite starkare.

2010-02-02 @ 19:40:34
Postat av: ponnymamman

Superbra inlägg!!!

Inte alla som tänker på. Bra tips oxå!

Och hur många byter verkligen vattnet i hagen varje dag...? Jag blir sådär nästan-hysterisk när jag ser äckliga vattenkar, kan häva ur mig saker i stil med:

- Drick därifrån själv då, om det inte är så noga!

//den onda ponnymamman hehe ;)

Enormt vacker header oxå!

2010-02-03 @ 22:52:43
URL: http://envanligponnymamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0