Snökaos

Vintern och kylan håller Sverige i ett järngrepp. Idag har det varit snökaos i hela landet och Skåne har inte sluppit undan. Snön har vräkt ner, det har varit jättehalt och höga snödrivor har blåst in på vägarna. Det är ingen underdrift att säga att jag längtar intensivt efter våren, det tror jag att hästarna också gör...

 

Det kalla vädret ställer dessutom till extra problem för oss hästägare. Precis som Anna skrev igår är ett stort problem hur man ska säkra vattentillgången i hagarna nu när det är så kallt. Många kolikfall på vintern beror just på att hästarna dricker för lite, läs mer om det här.

 


I mitt stall finns det alltid någon som kan kolla vattnet i hagarna med jämna mellanrum under dagen och därmed kan se till att det finns fri tillgång, även när det är kallt. Men jag är väl medveten om att alla inte har den "servicen" och då är det lite mer komplicerat.

Det finns en del lösningar för att hålla vattnet frostfritt. Tyvärr är de flesta ganska dyra, men de kan kanske vara en bra investering ändå?

 

Några varianter som lovar frostfritt vatten:

Thermobar som rymmer 44 liter, från 3100 kr.

Värmebalja som rymmer 65 liter, ca 2700 kr.
Frostfri vattenautomat med kapacitet 34 liter/min för ca 5730 kr.

Eluppvärmd vattenkopp, ca 1750 kr.

 

Thermobar

 

Ett annat tips (som jag inte själv provat) är att lägga små bollar i vattenbaljan. Bollarna rör sig när hästarna dricker och när det blåser, vilket  ökar cirkulationen i vattnet och förhindrar att det fryser. Jag är dock osäker på hur bra det fungerar vid riktigt låga temperaturer. Sannolikt krävs det att det går ganska många hästar i hagen som "sätter fart" på bollarna med jämna mellanrum om det är vindstilla. Det är ett billigt alternativ i alla fall, så det kan kanske vara värt att prova åtminstone.


Även med en säkrad vattentillgång i stallet och hagarna är det viktigt att ha koll på att hästarna dricker tillräckligt, en del hästar kan vara lite kinkiga med drickandet på vintern. Mer om det imorgon.


Kommentarer
Postat av: Patricia

Nog fler som önskar att de kunde koppla in datorn till tv med tanke på att många program nu går att se via Webb-tv. Så ska nog be pojkvännen göra ett bra inlägg med bilder om vad som behövs och hur det kopplas ;) Så håll koll! =)



Ush ja vad vintern är duktig på att ställa till det! Ge oss våren... e då man är som lyckligast tycker jag. Fortfarande förväntansfull på vad sommaren ska bjuda på ;)

2010-01-27 @ 22:28:38
URL: http://rallybabe.blogg.se/
Postat av: Karoline

Jag hörde en sån sjuk kommentar om ljust hästar och vatten på vintern.

Tjejen sa att hästar ändå inte dricker i hagen på vintern och då inte heller behöver ha vatten. SJUKT!!

2010-01-28 @ 13:34:16
URL: http://karoline.eak.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0