Ny förbundskapten i hoppning



Gösta Asker, 62, tidigare svensk landslagsryttare och nu framgångsrik hopptränare och coach blir ny förbundskapten i hoppning.

Gösta Asker bor i England dit han flyttade i början av 1970-talet. Han har själv ridit ett VM, 1982 i Dublin, vunnit Falsterbo Derby och var redan som 17-åring medlem i seniorlandslaget.

- Jag har hela tiden hållit kontakt med svensk hoppsport och känner till landslagsryttarna även om jag inte känner dem personligen. Mitt första uppdrag blir att träffa dem alla i hemmiljö och i lugn och ro lära känna dem, säger Gösta Asker som kommer att fortsätta ha sin bas i England men räknar med att tillbringa mycket tid i Sverige och på internationella tävlingsplatser i framtiden.

- Vårt stora mål i år är naturligtvis VM i USA i höst men också att klara kontraktet till nästa säsong i superligan, Meydan FEI Nations Cup.

- Sedan gäller det att bygga ett landslag inför framtiden med framgångar på kommande stora mästerskap.

Gösta Asker har en bred erfarenhet både som ryttare och tränare. Han var med och byggde upp det saudiarabiska ridsportförbundet under 1990-talet, var Chef d´Equipe för det saudiarabiska laget som vann Asian Games i Tokyo och tränade OS-bronsmedaljören Khaled Al Eid som tog medalj i Sydney 2000.

Hästar och ridsport har alltid funnits i Gösta Askers liv. Han är från en riktig hästfamilj där föräldrar och syster ridit på landslagsnivå, och nu är yngste sonen en framgångsrik polospelare.

Saxat från Svenska Ridsportförbundet

Håller ni med mig om att det är ett otippat namn? Asker har, vad jag vet, inte nämnts i någon av förhandsdiskussionerna om ny förbundskapten. Hur som helst ska det bli väldigt spännande att se vad han kan åstadkomma med landslaget. Jag tror att det är positivt att han kommer utifrån, förhoppningsvis kan han bli den friska fläkt som svensk hoppning verkligen behöver. Men det är ingen lätt uppgift han ställs inför. Helena Lundbäck har ju själv sagt att ryttarna i landslagstruppen inte är helt lätta att ha och göra med. :)

Kommentarer
Postat av: Evelina

Ja det hoppas jag med , blir så jäkla jobbigt annars :O

2010-01-05 @ 23:42:05
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Evelina

Och ja , jag måste hålla med om att det var otippat, men som sagt det blir intressant att se vad som händer i framtiden :D

2010-01-06 @ 00:07:14
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late - Tävling i bloggen pågår !

Jag har något som kallas för "Måndags Bloggen" i min blogg..

Detta innebär att varje måndag så kommer jag att länka en blogg :)

Är DU intresserad av att vara med ?

Gå då in på denna länken och anmäl dig:

http://bornlate.blogg.se/2010/january/mandags-bloggen.html



Ha en bra dag :)

2010-01-06 @ 00:58:40
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: ebba

Intressant! Hoppas han kommer klara dom om nu helena sa att dom var krångliga att ha o göra med :P

2010-01-06 @ 12:18:27
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: Patricia

Visst kändes det väldans otippat. Att han fortsätter ha sitt säte i England har väl både sina för och naktdelar tycker jag. Att vara förbundskapten innebär ju arbete med så många olika delar inom sporten. Personligen tror jag det blir svårare för honom att skapa "rätt klimat" därbortifrån än om han skulle sätta sig här och vara mitt ibland dem, men han kanske gillar att resa en massa istället. Men som sagt, det blir intressant och se hur detta går.



Sv: Men åh vad roligt! glädjedans Toppen att infon om kameran gav dig någonting iaf =) Vi ska byta hagar till sommaren, kommer inte ha lika bra uppsikt över dem då som nu så kommer nog montera en utomhuskamera då oxå =)

2010-01-06 @ 13:32:30
URL: http://rallybabe.blogg.se/
Postat av: ebba

sv: tackar :)



Jo det ska blir riiiktigt intressant!

2010-01-06 @ 19:14:47
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker nästan bäst om kommentaren att han faktiskt sökt tjänsten själv. Söker man en sådan tjänst känns det som om man verkligen tror att man har något att tillföra. Ska bli mycket spännande! Jag håller tummarna för honom och de andra.

2010-01-06 @ 22:20:09
URL: http://equipage.se/annas_blogg_sida1.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0