Avtagbara snösulor

I Skåne är vita vintrar ett ganska sällsynt fenomen (tack och lov!). De få gånger vi har snö är jag dock innerligt tacksam att vi valt att sko våra hästar med Mustads No Snow. Tack vare snowgripsen går det att rida ut och släppa hästarna i hagen utan att behöva oroa sig för vrickningar på grund av styltor under hovarna.

Mustad No Snow

 

De dagar vi inte har snö (de flesta alltså!) hade jag däremot gärna kunnat vara utan sulorna. När det inte är fruset är det betydligt svårare att rengöra hovarna då grus och småsten gärna fastnar under luftkanalen. Risken för tappskor sägs också vara större, även om det inte är något jag själv märkt av.


Snösulor som man själv kan man ta av och på efter behov borde vara ett bättre alternativ här i södern. Det låter bra åtminstone, men om de verkligen fungerar jag inte eftersom jag aldrig provat några.

 

Utbudet av avtagbara snösulor är magert, men jag har hittat två varianter:


Huf Flex som spänns fast innanför skon. Luftkanalen pressar ut snön och hindrar att det bildas klumpar (samma funktion som snowgripsen). Jag vet inte om de finns att köpa i Sverige, men de finns bl.a här för ca 430 kr (39,90 euro)/ 4 stycken.

Huf Flex (klickbara bilder)


Polarpads klipps efter skon och fästs i broddhålen. Men vad jag förstår krävs det tåbroddar för att fästa sulan och då är det inget alternativ för mig (använder endast traktbrodd). Kostar 175 kr/ paret här.

Polarpads (klickbara bilder)

 


Har ni testat avtagbara snösulor? Fungerar de eller är de bara bortkastade pengar?


Kommentarer
Postat av: Evelina

Jag bor i norrland, så nej jag har inte testat någon av dem ( förutom de vanliga högst upp då som jag använder varje vinter.. ) eftsersom vi har jätte mycket snö under en längre period så är det ett måste.



Men min häst har lätt för att tappa skor, särskilt när han har sulor,. så visste man att dessa avtagbara var bra skulle det ju vara ett alternativ då de endast behövs när det är varmare ute och blir klibb snö...

2010-01-02 @ 17:07:18
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Ina Jacobsen

sv: Jag önskar dig en trevlig fortsättning också! Härligt att min lilla resumé uppskattades, de va ganska så roligt att skriva ner de faktiskt, man glömmer lätt va man gjort under ett år ;)



Jag skor inte mina små men kan vara bra att veta vad de finsn för utbud på skor om de blir aktuellt, tack för tipset!



Ha de gott

Kram Ina

2010-01-02 @ 17:23:53
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: Anna

Huf Flex känns spontant som ett lysande val om de fungerar och om man bor i den delen av landet där det inte är snötäckt hela vintern. Det vore väldigt intressanta att höra någon med erfarenhet av dem berätta.

2010-01-02 @ 19:57:25
URL: http://equipage.se/annas_blogg_sida1.html
Postat av: Pim

Väldigt intressant blogg :)

2010-01-02 @ 20:19:33
URL: http://pimkarlstoms.blogg.se/
Postat av: caroline

skulle jättegärna köpa sådana avtagbara men funkar det om man redan har vanliga hela sulor?

2010-01-02 @ 20:54:02
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Pim

Föresten, jag har använt mig av snow grips men när leran kommer fram så fick en häst problem med hovbölder eftersom det är ganska skitigt under dem.

Jag har inte heller haft problem med tappskor.

Har också bara broddar i trakterna för att inte få så stumt steg. (Om man har hästarna tillsammans och de går nära varandra i hagen kan tåbrodd förstöra ballarna på den andra hästen)

Om det är kramsnö ute så smörjer jag hoven med olja, idomin, vaselin eller liknande :)

2010-01-02 @ 21:58:50
URL: http://pimkarlstoms.blogg.se/
Postat av: Pim

Föresten, jag har använt mig av snow grips men när leran kommer fram så fick en häst problem med hovbölder eftersom det är ganska skitigt under dem.

Jag har inte heller haft problem med tappskor.

Har också bara broddar i trakterna för att inte få så stumt steg. (Om man har hästarna tillsammans och de går nära varandra i hagen kan tåbrodd förstöra ballarna på den andra hästen)

Om det är kramsnö ute så smörjer jag hoven med olja, idomin, vaselin eller liknande :)

2010-01-02 @ 21:58:56
URL: http://pimkarlstoms.blogg.se/
Postat av: Pim

Sv: Skönt att man inte är helt fel ute då :)

2010-01-02 @ 22:20:44
URL: http://pimkarlstoms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0