Intervju med Freja Lindskog

Freja Lindskog drömmer om att bli en professionell hoppryttare. Med mottot "friskt vågat hälften vunnet" gör hon en helhjärtad satsning för att nå sitt stora mål. I bloggen Freja Lindskog - Livet på Lindgården hoppas hon kunna inspirera och peppa andra att förverkliga sina drömmar.

 


Freja och Prins Tage


Tävlingsdebuterade som fyraåring

Sextonåriga Freja Lindskog har haft hästar runt sig under hela sin uppväxt. Några tankar på att sluta med hästarna har aldrig funnits.

 

- Hästarna betyder allt för mig. Det är något speciellt med hästar som man inte kan uppleva med andra djur, de är underbara på alla sätt!

 

Första ponnyn fick Freja redan innan hon kunde gå. Hon tävlingsdebuterade som fyraåring med shettisen Metti på Ystad Ridklubbs blåbärstävling. På D-ponnyn Tartuffe lärde hon sig rida ordentligt.

 

- Jag började rida honom när jag var nio år. Tartuffe var den perfekta barnponnyn – jättesnäll och lite lat.

 

Läromästaren Liva har betytt mycket

Frejas första stora häst var Liva (-89 Frøy - Solist). Skimmelstoet hade gått 150- hoppningar och var en perfekt läromästare för Freja när hon började rida stor häst.

 

- Det är Liva som tagit mig dit jag är idag. Hon har varit en bra läromästare och gav  mig en bra övergång från ponny till häst.

 

Att Liva har betytt mycket för Freja märks tydligt.

 

- Vi har haft så kul tillsammans på tävlingsbanorna. Hon är verkligen min bästa vän!

 

Tillsammans tävlade de upp till 110-klasser innan Liva gick i pension. På deras sista hopptävling tillsammans i somras blev de placerade.

 

- Det blev ett perfekt avslut för oss. Nu planerar vi att betäcka henne.


Freja och Liva på deras sista tävling tillsammans

 

Prins Tage ska ta Freja till nya höjder

Freja hoppas mycket på sin nya häst, Prins Tage (-92 Landprinz-Ceylon), som tävlat upp till 140- hoppningar med Niklas Måneschiöld.

 

Prins Tage har mycket egen vilja, men är en perfekt häst för Freja att utvecklas på. Målet är att debutera 120 i början av nästa år.

 

- Han har en kapacitet och kvaliteter som jag inte fått uppleva på någon av mina tidigare hästar. Med honom har jag en möjlighet att utveckla min ridstil och ta mig ett steg längre.

 

Framtidslöfte i Amber

Freja hoppas även på att få tillbaka Preston till tävlingsbanorna, en häst som fick stora lovord men som tyvärr tvingades till operation på grund av en lös benbit.

 

- Om det finns någon framtid för oss två igen vet jag inte, det får tiden utvisa. Men jag hoppas på det!

 

I stallet står även framtidslöftet Lindgårdens Amber (-05 Udd- Illusion).

 

- Eftersom hon fortfarande är en unghäst vet jag ännu inte vilken kapacitet hon har, säger Freja som inte har någon brådska med Ambers utbildning.

 

- Det viktigaste är att hon tycker träningen är kul, tappar hon motivationen låter jag hennes vila. Jag hoppas  att hon blir en bra hopphäst, men hennes exteriör och gångarter passar egentligen lika bra för dressyr.

 

Lindgårdens Amber

 

Samspel med hästen viktigast

Det viktigaste för Freja är att skapa ett samspel med hästen, både i hästhanteringen och i ridningen.

 

- Jag är en tänkande ryttare som hela tiden försöker göra det bästa för både mig och hästen. Det allra viktigaste är att vara konsekvent, tålmodig och mjuk.

 

Hon inspireras av Natural Horsemanship, där mycket av träningen utgår från hur hästen tänker och beter sig.

 

- Jag har alltid varit en bokmal. Mycket av mina kunskaper kommer från olika böcker. Jag tycker det är en plikt för oss ryttare att lära oss hur både hästen och vi ryttare fungerar. Det är en förutsättning för att kunna utvecklas.


Familjen hjälps åt i stallet

Freja bor och har sina hästar på Stall Lindgården i Löderup på Österlen. Lillasyster Julia rider också och under veckodagarna hjälper deras mamma systrarna i stallet.

 

- De dagarna jag kommer hem sent från skolan har mamma oftast fixat i stallet så jag kan ge mig ut och rida direkt.

 

- På helgerna både mockar och rider jag. Jag har lärt mig att göra allt på ett löpande band, då hinner man inte med att fundera om man verkligen orkar ta fler hästar eller hellre vill gå in i värmen.

 

Lillasyster Julia (bilden) och Freja hjälps åt med hästarna på Lindgården

Allvarlig olycka

Freja har även tränat och tävlat voltige på elitnivå. Sista träningen med voltigelaget innan deras första SM-start slutade i förskräckelse. Laget var sent ute med att välja övningar till kuren och testade därför slumpmässigt olika saker för att se vad de klarade av.

 

- Helt plötsligt fick jag för mig att göra en kullerbytta av hästen. Jag hade gjort det tidigare och då hade det gått jättebra, men denna gång vred jag mig på ett konstigt sätt och trillade ner under magen på voltigehästen Sickan. Jag hamnade med huvudet bland hovarna och Sickan råkade slå till mig i bakhuvudet i ett av galoppsprången.

 

Freja minns inte själva olyckan, bara att hon vaknade upp bland sina lagkamrater.

 

- Jag förstod inte varför alla satt i en ring runt mig. Först trodde jag att jag blivit blind för jag såg suddigt och då blev jag självklart väldigt ledsen.

 

Frejas mamma fick tag på en läkare som bodde i närheten. Läkaren rekommenderade att de skulle åka direkt till sjukhuset.

 

- Jag minns inte så mycket från Ystads sjukhus, men tydligen hade jag blivit vild och kastat saker och sparkats. De röntgade mig och efter det blev jag direkt skickad med ambulans till akuten på Lunds lasarett.

 

Röntgen visade att Freja hade fått en spricka i skallen. Genom sprickan hade det åkt in luft som tryckte på hjärnan. Hon hade även fått en hjärnskakning av smällen.

 

- Trycket på hjärna gjorde att jag blev sådär vild och konstig. När de frågade om jag visste var jag bodde så svarade jag "London". Det är lite lustigt för jag har aldrig varit i England men har alltid känt en koppling dit.

 

Det tog tid innan hjärnan blev helt återställd efter olyckan. I mer än ett år var Freja ljudkänslig och fick huvudvärk när hon tvingades anstränga sig. Trots att det tog tid att återhämta sig är hon glad att hon inte fick några bestående men av olyckan.

 

- Jag hade verkligen tur i oturen.

 

Framtiden

Att vägen till den yppersta eliten är lång och tuff är Freja väl medveten om. Förebilden är John Whitaker som inte haft de bästa ekonomiska förutsättningarna, men som lyckats nå toppen tack vare hårt slit.

 

- Man får försöka göra det bästa av det man har. Jag ska kämpa så får vi se hur långt det räcker, det får bära eller brista.

 

Freja och Preston

 

 

Prylkoll med Freja

 

Hjälm – Charles Owen Wellington och Eurolite

Handskar – Roeckl

Ridbyxor – HKM

Stövlar – Mountain Horse och Treadstone

Sadel – Stübben och Crown

Benskydd – Hööks Showmaster

 

 

Alla bilder i intervjun tillhör Freja Lindskog.


Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Du är världsbäst, tack så jättemycket för intervjutiden! ;D

2009-12-22 @ 18:04:43
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Ina Jacobsen

Vilken trevlig "artikel", härlig läsning :)



ha de gott

2009-12-22 @ 20:05:00
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: sofie

Du skriver sjukt bra :D

2009-12-22 @ 21:49:41
URL: http://thatgeek.blogg.se/
Postat av: Sofia

du är på att skriva!

2009-12-22 @ 22:18:39
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Sofia

du är grym på att skriva skulle det stå :)

2009-12-22 @ 22:21:13
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Martina

Riktigt bra artikel! =)

2009-12-22 @ 22:30:15
URL: http://martinaelize.blogg.se/
Postat av: Martina

Hoppas du hittar något bra =)

2009-12-22 @ 23:14:11
URL: http://martinaelize.blogg.se/
Postat av: sofie

sv. varsågod :D ja, det är ju lite bättre nu, men glömde visst inhalatorn i stallet xD Man kan inte komma ihåg allt ^^

2009-12-23 @ 11:26:33
URL: http://thatgeek.blogg.se/
Postat av: evelina Wahlström

riktigt trevlig blogg du har :)

2009-12-23 @ 18:17:38
URL: http://evelinawahlstrom.blogg.se/
Postat av: Emelie Persson

Oh va kul att bli interjuvad :D

2009-12-25 @ 17:31:55
URL: http://absolutpersson.blogg.se/
Postat av: Maria

Du skriver otroligt bra!! Fortsätt med det!

Vet vem du kan interjuva: Astrid Skogh!

www.astridtraning.blogg.se

2010-01-01 @ 16:01:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0