Tävlingsmapp

Högt upp på min önskelista i år står en ny tävlingsmapp. Min gamla är väldigt utsliten så jag är verkligen i behov av en ny. Det är så smidigt att ha pass, licenser, vaccinationsintyg och annat samlat när man ska iväg.

Av de jag kollat på så tycker jag Stallbokens organizer verkar bäst. Den är både snygg och genomtänkt. Jag gillar att man kan fästa en almanacka i den också, då har man allt på samma ställe.


Vad har ni för tävlingsmapp?

Highlights

De senaste dagarna har dominerats av Stockholm International Horse Show. Här kommer min sammanfattning av helgen i Globen.

Helgens ...

kung var Rolf-Göran Bengtsson som vann två (!) bilar. Respekt!

 

drottning Adelinde Cornelissen sopade banan med konkurrenterna i dressyrens världscup.

 

comeback stod Malin Baryard för. Snyggast på Ryttargalan och två 1.40-segrar med Tamina.

 

hjärnsläpp fick Henrik von Eckermann och Nicklas Arvidsson, som båda red fel väg i Grand Prix- hoppningen.

 

sorgligaste var avtackningen av Briar the Superstar. Värdigt, men vemodigt.


roligaste var ryttar-agilityn.

 

sötaste var Pignons bedårande lilla shettis.

koncentration bjöd bordercollierna på när de vallade getterna. Snacka om fokuserad blick!

 

galnaste var Jur Vierling och Emmertons hopp över de levande hästarna i KWPN:s shownummer. Ett felsteg och hela publiken hade varit i behov av akut traumavård.

 

nakenchock stod Alexander Zetterman för när han slängde tröjan för Aftonbladets fotograf.

utrustningsdetalj
var BLING BLINGET. Strasspannband - snart lika självklart som sadeln.



 

(Bilder från Aftonbladet, Tidningen Ridsport, Hippson och Hästmagazinet)

Intervju med Emelie Brolin

Emelie Brolin är dressyrryttaren som i princip föddes på hästryggen! Hon är uppväxt på ridanläggningen Brolöten, där hon idag driver ett konferens- och dressyrcentrum tillsammans med familjen. I sin hästbloggTeam Agrias hemsida delar hon öppet med sig av sina med- och motgångar som professionell dressyrryttare.

 

Emelie ingår i Team Agria, som består av morgondagens främsta ryttartalanger


Medfött hästintresse

Att Emelie Brolin blev hästintresserad kom inte direkt som någon överraskning. Hennes mormor och morfar startade i början av 70-talet uppfödning av connemaraponnyer på Brolötens stuteri – en verksamhet som Emelies mamma Chris senare övertog. Chris har själv en dressyrkarriär bakom sig med tävlingsmeriter upp till svår klass.

 

- Det har alltid varit självklart från min sida att hålla på med hästar. Jag visste vad jag skulle göra redan innan jag kunde gå, säger Emelie.

- Det är aldrig någon som har pushat eller tvingat mig att satsa på ridningen. Både mamma och pappa hade stöttat mig om jag valt att satsa på något annat, men det har aldrig varit aktuellt.

 

Dressyren lockade mest

Med tanke på Chris bakgrund som dressyrryttare föll det sig naturligt att Emelie valde att satsa på just dressyr.

 

- Jag var för feg för hoppning, svarar Emelie lite skämtsamt.

 

- Sen har jag alltid varit tävlingsmänniska, och jag förstod att jag kunde bli bättre på dressyr med en mamma som var GP-ryttare i dressyr.

 

NM- guldet en höjdpunkt

Emelie, som numera tävlar på seniornivå, har en imponerande meritlista. Hon har internationella placeringar på både häst och ponny och 2 NM-guld, 12 SM-guld och 11 DM-guld.

 

- NM- guldet med Contact var en helt otrolig upplevelse, svarar Emelie när jag ber henne välja det största ögonblicket hittills i karriären.

 

Förlorade sin häst i tragisk olycka

Men Emelie har också fått uppleva de ibland brutalt tvära kast som livet med hästar kan innebära. För några år sedan förlorade hon sin lovande tävlingshäst Winston när han tragiskt bröt nacken i boxen. Tiden efter olyckan var oerhört svår för Emelie.

 

- Jag hade väldigt svårt att acceptera att något sådant kunde hända. Det var en svår sorg att förlora en så fantastisk häst på ett så fruktansvärt sätt.

 

Tävlingshästarna

Idag har Emelie tre lovande tävlingshästar som hon satsar på.

 

Briman (-01 e Briar- Martini) hoppas hon mycket på. Målet är att rida lilla rundan med honom nästa år och eventuellt komma ut på någon internationell tävling.

 

- Han är en stor maffig häst som jag tror kan bli en riktig stjärna om allt går vår väg. Han har det lilla extra som faktiskt krävs, säger Emelie.

 

Även Concept (-02 e Prestige- Furioso II) har stor potential. Emelie beskriver honom som en gentleman som alltid försöker göra sitt bästa. Concept är halvbror med Emelies tidigare stjärna Contact, som lillebror Christian numera rider och tävlar.

 

Emelie och Concept på Breeders i Flyinge.


Vinyl (-03 e Master- Vivaldi) har gått bra i årgångsklasserna och blev åttondeplacerad i Breeders Trophy 2008. Vinyl är en häst som har väldigt lätt för de svåra rörelserna och Emelie hoppas att de ska kunna gå riktigt långt tillsammans. 

 


Tränar för Anky von Grunsven

Mamma Chris, som är B-tränare och dressyrdomare, är den som hjälper Emelie med träningen till vardags. Emelie tränar även för Patrik Kittel och Mattias Jansson – och för världsstjärnan Anky von Grunsven!

 

Hon är nyss hemkommen till Brolöten efter en träningsperiod nere hos Anky i Holland.

 

-  Anky är en otroligt sympatisk tränare. Hon förklarar allting väldigt enkelt och så är hon väldigt engagerad i min träning. Man blir verkligen inspirerad av henne!

 

Emelie och Briman på ett träningspass för Anky

 

Förebilder

Världsstjärnan Anky von Grunsven är självklart en stor förebild för Emelie. Men även, lite oväntat, hoppryttaren Malin Baryard.

 

- Malin är så oerhört ödmjuk och är en bra förebild för sporten. Hon har tagit svensk ridsport ”ett steg” längre, säger Emelie.

 

Hårt arbete

Emelie arbetar heltid med att utbilda och tävla hästar. Hon lever det liv som många hästintresserade bara drömmer om.

 

- Det är ett drömjobb eftersom man får arbeta med det man brinner för och älskar.

 

- Men det är ingen dans på rosor! Även om det har sina fantastiska fördelar så är det ingen glamour i vardagen. Det är hårt arbete och tuffa utmaningar för alla som håller på med detta.

 

Arbetsvilja viktigare än talang

Hon beskriver sig själv som otroligt envis och målmedveten. Det är hennes arbetsvilja som tagit henne dit hon är idag, inte talang.

- Jag har inte den bästa sitsen och det finns säkert massor av ryttare som har en bättre timing. Men även om det krävs fler träningstimmar för mig i ridhuset än vad det gör för en ”talang” så har jag viljan att göra det.

 

- Det är inte talang som gör att man orkar rida åtta hästar om dagen eller orkar köra lastbilen på natten efter tävlingar. Ibland tvingas man rida långt fram på kvällen om något oväntat händer i stallet under dagen - och det gör det ofta inom den här sporten. I de situationerna är arbetsvilja betydligt viktigare än talang.

 

Emelie kör själv hästlastbilen ner till Anky i Holland

 

Älskar sina hästar

Att Emelie älskar sina hästar råder det inga tvivel om. Just kärleken till den enskilda individen är det som Emelie menar är hennes bästa egenskap som ryttare.

 

- Jag ser inte hästen som ett redskap, det värsta jag vet är ryttare som pratar om hästen med formuleringen ”den”. Jag har smeknamn på alla min hästar och behandlar dem som en familjemedlem.

 

- Jag byter heller inte ut en häst när resultatet varierar utan är väldigt trogen min tävlingskamrat både på gott och ont.

 

Speciell relation med Contact

Emelie har tränat och tävlat många ponnyer och hästar genom åren. På frågan vilken häst som betytt mest genom åren nämner hon två, King Co och Contact.

 

- B- ponnyn King Co har betytt mest för min karriär. Det var med honom jag red mitt första SM och med honom som jag började ta dressyren på allvar.

 

- Känslomässigt är det Contact. Vi har en väldigt speciell relation och jag är övertygad om att han älskar mig lika mycket som jag älskar honom.


Framtidsplaner

Emelie satsar på att bli en internationell tävlingsryttare i dressyr och hoppas etablera sig på den allra högsta nivån.

 

- Om tio år rider jag Grand Prix internationellt, svarar Emelie när jag frågar henne om framtidsplanerna.

 

- Sen hoppas jag att jag kommer rida OS någon gång i framtiden.

 

Ja, varför inte. Med envishet och målmedvetenhet kommer man långt!

 

Emelie och Vinyl på Scandinavian Open i Falsterbo

 


PRYLKOLL med Emelie

Hatt – Cavallo

Hjälm – Charles Owen

Handskar – Roeckl

Frack – Golden dress

Kavaj – Hoppmärke (själv sytt in den)

Ridbyxor – Pikeur, modell Lascara

Stövlar – Petrie, modell Anky och Treadstone vinterstövlar

Ridskor – Treadstone


Kandar – Otto Schumacher

Träns – Otto Schumacher och Treadstone

Sadel – Amerigo och Childeric

Schabrak – Sjöhagen Wear

Lindor – Sjöhagen

Benskydd – Ankys märke mfl

Boots – Eskadron

 

Alla bilder i intervjun är lånade från Emelies blogg


Balansakt

Ridpassen nuförtiden är... ehh... intressanta. Hästen är nyss igångsatt efter en kortare vila och det är ingen underdrift att säga att han är EXPLOSIV. Dynamiten som han uppenbarligen har under hovarna gör att han med jämna mellanrum - utan att förvarna - känner sig tvungen att skjuta rakt upp i luften, gärna i kombination med ett högljutt pip!

En sådan luftfärd klarar man oftast, men när han laddar om för en andra eller tredje direkt när han landat, då är det mer tur än skicklighet som gör att man sitter kvar.

Jag borde väl inte klaga, mellan luftfärderna känns han superfin. Men ibland önskar jag att det inte behövde vara fullt så spännande - om inte för min skull, så de stackarna som står vid sidan och får hjärtslag varje gång han bestämmer sig för att busa lite med matte.

Stockholm International Horse Show

I helgen sänder SVT mycket från tävlingarna i Globen. SVT Play bjuder dessutom på flera livesändningar under fredagen och lördagen. Själv ser jag mest fram emot dressyren!

Lördag: Matiné, galaföreställning och reportage 18.00-21.00 i SVT2

 

Söndag: Stockholm Grand Prix - internationell hoppning (direktsändning) 10.45-12.00 i SVT1

 

Söndag: Världscupen i dressyr - Grand Prix KÜR (direktsändning) 14.30-16.00 i SVT1

 

Söndag: Världscupen i fyrspann och Stjärnornas hoppning (sammandrag) 22.00-23.00 i SVT24

 

EM-guldmedaljören i Grand Prix Special, holländska Adelinde Cornelissen
och hennes fantastiska Parzival kommer till världscupdressyren i Globen

Mips

Mipshjälmen blev minst sagt omtalad när den kom ut på marknaden för två år sedan. Den lanserades som en säkrare hjälm jämfört med andra ridhjälmar, och skulle bland annat skydda bättre mot sneda islag. Men så helt plötsligt försvann den!
Anledningen till att den drogs tillbaka från butikerna då var att det bland annat fanns problem med storleksjusteringen. Nu har passformen förbättrats, och hjälmen återlanseras av den nya distributören Back on Track.

Om vill veta mer om Mipshjälmen, eller undrar var du kan köpa den så hittar du information och återförsäljare här.

Protestlista

Den tyska tidningen Dressur Studiens har startat en namninsamling mot FEI:s beslut att tillåta antiinflammatoriska preparat som fenylbutazon "butta" under internationella tävlingar från och med den 1 januari 2010.

Här kan du skriva på protestlistan om du är tycker att FEI:s beslut är fel.

Om intervjuerna

Många har hört av sig och frågat hur jag väljer ut vilka bloggare som kommer intervjuas. Några har lämnat tips på intressanta hästbloggar som ni följer, och några vill att jag ska intervjua just dem.

Först måste jag säga att det är jätteroligt att så många tycker om idén! Hur väljer jag då? I första hand har jag frågat dem som jag själv följer. Det är omöjligt att intervjua alla hästbloggare som ni säkert förstår, det är inte heller min ambition.

Det betyder inte att det är omöjligt att även några andra - som jag inte känner till i nuläget - kan bli aktuella senare. Jag tittar på alla bloggar som jag blir tipsad om i kommentarerna. Så fortsätt dela med er av era synpunkter och tips!

Copycat

Precis som de stora klädkedjorna, så kopierar även vissa ridsportaffärer hejdlöst. Det finns många exempel där designen kopierats från mer exklusiva märken - här är några. (Bilderna är klickbara).


Hööks vs Dyón


Horze vs Dubarry



Jacson vs Charles Owen


Det är en sak att inspireras av andras produkter, men att sno designen rakt av känns väl ärligt talat sådär. Vad säger ni, är det ok att en del ridsportaffärer kopierar mer kända märken?

Reflektioner

Varje år rankar den internationella årsboken L´Année Hippique de bästa tävlingsarrangörerna inom ridsporten. Vartannat år röster de aktiva fram de bästa arrangörerna av dressyr och körning - och vartannat år de bästa arrangörerna av hoppning och fälttävlan. I år utsågs CHIO Rotterdam till årets bästa dressyrtävling. Bästa körtävling blev Globen!

Jag har varit på tävlingarna i Rotterdam och kan verkligen hålla med om att det är en fantastisk tävlingsplats. De bästa ryttarna är där och parken som omger tävlingsplatsen är otroligt fin.

Eftersom jag har varit på en hel del internationella tävlingar genom åren så har jag funderat lite på hur mycket tävlingarna i Sverige faktiskt skiljer sig från resten av Europa.

Ridsporten utomlands är fortfarande i mångt och mycket en överklassport. På mässorna utomlands erbjuds publiken att köpa Rolex klockor och andra exklusiva saker -  utbudet består inte direkt av några fyndpriser på ridbyxor och schabrak, som på de svenska mässorna. Självklart finns det billigare saker att köpa på tävlingar som Rotterdam - precis som det finns dyrare prylar i Scandinavium, men generellt sett är skillnaden i prisnivå stor. Publiken bestämmer utbudet, och utomlands är inte publiken densamma som i Sverige. 

I Sverige finns människor i alla åldrar och med olika bakgrund på läktarna, alla med det gemensamt att de älskar hästar och ridsport. Den makalösa atmosfären och stämningen - publik med hyllningsplakat och hejarramsor - som finns i Globen, Scandinavium (och till viss del Falsterbo), hittar man inte någon annanstans.


"Fynda" en Rolex i Rotterdam ...                ...eller ett schabrak i Scandinavium


Tack

Stort tack till alla er som kommenterat intervjun! Så roligt att ni gillar idén med en intervjuserie:)

Dagens kommentar

Citatkungen Jan Svanlund har varit i farten igen, denna gång i det inledande försnacket till dagens världscup från Stuttgart.

"Vi står här med Rolf-Göran Bengtsson, den enda deltagaren här idag."

Avd. Tunnt startfält?

Världscupen i Stuttgart

I eftermiddag är det dags för den femte deltävlingen av Världscupen i hoppning från Stuttgart, Tyskland. Svensk deltagare är Rolf- Göran Bengtsson med Casall la Silla.

Som jag nämnt tidigare så livesänder CPM24 hela meetinget, inklusive världscupen. Klicka på bilden för att följa livesändningen (GRATIS) med start klockan 14.40



Ett sammandrag visas klockan 17.00 på SVT 1.

Intervju med Mikaela Zimdahl

I den välbesökta bloggen Tävlingsryttaren kan vi följa den framgångsrika juniorryttaren i hoppning Mikaela Zimdahl. I bloggen skriver hon om sin vardag med hästarna hemma på gården i Norrtälje och om deras tävlingsresultat i Sverige och utomlands.

 

Började rida på en shetlandsponny

Ridkarriären startade som femåring på en shettis som stod i ett stall nära det bostadsområde som Mikaelas familj bodde. Sin första ponny fick hon några år senare när familjen flyttade till en hästgård.

 

Framgångsrik på både ponny och häst

Mikaela tävlade framgångsrikt på ponny och red SM på B-, C- och D-ponny. Efter att ha tävlat i de högsta klasserna på ponny gick hon över till stor häst för ett och ett halvt år sedan.

 

Tillsammans med stallets stjärna Saturnus (val f-99 e Libero H - Wolfgang) har Mikaela sina främsta meriter på stor häst. Med Saturnus, som till vardags kallas Ture, har hon tävlat internationellt och nått placeringar i svår hoppning. Under 2009 blev de tvåa i Morgondagens vinnare på Göteborg Horse Show och fyra på Junior-SM inomhus.

 

Mikaela och Saturnus blev 4:a på Junior- SM inomhus i Umeå 2009

 

Hoppning är roligast

Att det blev just hoppning för Mikaelas del tror hon beror på att hon alltid gillat fart och spänning.

 

– Ärligt talat gillade jag inte alls att rida dressyr när jag var yngre, jag har alltid varit mer attraherad av hoppning. Men ju äldre jag blivit, desto mer har jag insett att dressyr är otroligt viktigt även vid hoppning, svarar hon.

 

– Men det är fortfarande hoppningen som jag tycker är klart roligast!

 

Förebilden är Rolf-Göran Bengtsson

När jag ber Mikaela beskriva vad hennes bästa egenskaper som ryttare är, svarar hon blygsamt att det är en svår fråga att svara på själv.

 

– Men en positiv egenskap är att jag oftast är väldigt lugn. En annan sak som jag brukar få höra är att jag har bra känsla för avstånd.

 

Mikaela tycker att Rolf-Göran Bengtsson rider otroligt mjukt och trevligt.

– Jag skulle verkligen vilja rida som honom!

Alla hästar har varit viktiga

Alla hästar som Mikaela har haft har betytt jättemycket för henne - de har alla bidragit till hennes utveckling. Rent känslomässigt ligger två av hennes ponnyer henne extra nära.

 

– Min B-ponny, Jewel Samantah, var en riktig fighter som alltid gjorde sitt bästa. Trots att hon var mycket mindre än de andra i sin kategori och bara hade ett öga, så kämpade hon alltid och gjorde allt för mig.

 

– Sen min C-ponny, The Minestral, som i början var en riktig buse som gjorde mest som han ville, men som i slutet var en av Sveriges bästa C-ponnyer.

 

– Även Ture, som jag har just nu, kommer nog alltid vara något extra för mig.

 

Jewel Samantah var en riktig fighter     The Minestral var en buse från början

 

Blir irriterad över ryttarmissar

Jag frågar Mikaela vilket hennes värsta hästminne är.

 

- Jag har bara skadat mig allvarligt en gång i samband med ridningen. Från den händelsen minns jag inget, så det kan omöjligt vara mitt värsta minne även fast man kanske tycker att det borde vara det.

 

- Annars har jag bara sådana där irriterande minnen, som är otroligt jobbiga bara för att jag är så himla irriterad på mig själv! Fortfarande, efter flera år, kan jag gräma mig över ryttarmissar jag gjort på viktiga tävlingar.

 

Bästa minnet är andraplatsen i Morgondagens vinnare

- Det bästa minnet är nog när jag och Ture var med i Scandinavium. Känslan när man gick nolla där inne, med den otroliga publiken, är obeskrivlig!

 

Mikaela och Saturnus i finalen av Morgondagens vinnare i Scandinavium

 

Drömhästen ska vara positiv och modig

Om Mikaela fick välja ytterligare en häst till stallet så skulle det bli en unghäst, cirka 6 år och med bra stam.

 

– Drömhästen får gärna sticka ut färgmässigt, kanske en skäck eller isabell. Men den ska även sticka ut på andra sätt, med fina gångarter och superhoppteknik. Temperamentsmässigt ska den vara pigg och positiv med en vilja att alltid vilja göra rätt. Dessutom ska den vara modig, men samtidigt försiktig.

 

Lever i nuet
Mikaela ger intryck av att vara en ödmjuk tjej som rider för att det är roligt. På frågan vad hon tror att hon gör om tio år, svarar hon att hon inte vet vad hon kommer syssla med.

– Jag har inte tänkt så mycket på framtiden, utan föredrar att leva i nuet.


Saturnus "Ture" kommer alltid ha en speciell plats i Mikaelas hjärta

 

Prylkoll med Mikaela

 

Hjälm – GPA, Charles Owen

Kavaj – Kingsland

Ridbyxor – Back2back

Ridstövlar – Tretorn, Pioneer

Ridskor – Mountain Horse

 

Träns – CWD, Glen Gordon, Dyón

Sadel – Equipe, Butet

Schabrak – RG, Anna Scarpati, Glen Gordon, Equiline, Lamicell

Stigbyglar – Equipe

Benskydd – Veredus

 

Alla bilder i intervjun är lånade från Mikaelas blogg.


Intervjuserie på bloggen

Nu är det dags att introducera en nyhet här på bloggen! När jag började blogga hade jag en idé om att starta en intervjuserie med hästbloggare. Nu har idén blivit verklighet och första intervjun läggs upp här på bloggen idag!

Tanken är att en ny hästbloggare ska presenteras varje vecka. Ni kommer bland annat få bloggprofilernas svar på frågor som bästa hästminnet, ryttarförebilder och framtidsplaner. Intervjuerna avslutas med en prylkoll.

Roligt?

Julkampanj på magnetprodukter

För en tid sedan tipsade jag om magnetpaddarna som jag testat med ett positivt resultat.

Om du själv tänkt köpa ett par så passa på nu! Under november och december erbjuder Magnet Health sina kunder 20% rabatt på hela sortimentet om du anger koden JUL20.

German Masters LIVE

Just nu pågår Stuttgart German Masters i Tyskland. På programmet står internationell femstjärnig dressyr och världscupen i hoppning och körning.

Svenska ryttare på plats är Tinne Vilhelmsson Silvén och Rolf-Göran Bengtsson. Även världsrekordhållaren Edward Gal och Moorlands Tortilas deltar i dressyren!


CPM24 sänder LIVE från tävlingarna hela helgen. Klicka här och njut av tävlingar i världsklass!

Doping tillåtet inom ridsporten

Idag beslutade FEI-kongressen att det från och med den 1 januari kommer bli tillåtet att medicinera hästar med anti-inflammatoriska preparat som fenylbutazon, fluxinin och acetylsalicylsyra i samband med tävling. Fenylbutazon "butta", som har en klart smärtstillande effekt och fungerar prestationshöjande, har varit förbjudet i 20 år men kommer alltså nu återigen bli tillåtet att använda under tävling.

Det beslutades också att enskilda länder får ha strängare dopingregler. Sverige kommer inte tillåta dessa preparat på svenska tävlingar, men de kommer alltså vara tillåtna på internationella tävlingar. 

Ridsportförbundets ordförande Bo Helander tror att sponsorerna kommer lämna ridsporten då djurskyddet får stå till sidan när man tillåter denna typ av medicinering. Inga sponsorer = inga tävlingar.

Var är ridsporten på väg? Jag begriper inte hur det internationella förbundet så uppenbart kan driva sin egen sport ner för ett öppet stup. Redan efter dopingfallen i OS i Hong Kong så pratades det om att ridsporten skulle plockas bort från OS. Dagens beslut att tillåta dopingklassade mediciner under tävling inom internationell ridport får väl därför betraktas som nådastöten för ridsporten som OS- gren.

Flera länder har protesterat mot beslutet så fortsättning lär följa.

Killitch

Jag tänkte tipsa om en produkt som är väldigt effektiv för hästar som får klåda av mygg och knott. Sedan jag började använda Killitch på en av mina hästar, som är konstaterat allergisk mot svidknott, har han varit klådfri under sommarhalvåret. Jag fick tipset av min veterinär för snart fyra år sedan och har använt det sedan dess.

 

Killitch är en licensierad produkt som har en bevisad effekt mot klåda som orsakas av insektsbett. Den både lindrar klådan från bett, och har en insektsavstötande effekt. Jag stryker en liten klick längs mankammen och svansroten en gång om dagen under knottsäsongen. Nu spolas min häst i princip varje dag efter träningen, har man en häst som inte svettas eller duschar så ofta räcker det säkert att man smörjer varannan dag.

 

Det bör tilläggas att även om Killitch ger effekt, så ska man ändå försöka skydda hästen mot knott så gott det går. Det bör man göra med alla hästar, men speciellt de som är extra känsliga. Ta t.ex in hästen när det är mycket knott i luften (gryning och skymning).

 

Killitch kommer från Carr & Day & Martin och finns i 500 ml och 1 liter. Priserna varierar väldigt mycket. Jag beställer i England och betalar ca 450 kronor flaskan (1 liter). I Sverige får man räkna med några hundralappar mer. 1 liter varar lite mer än 2 månader vid regelbunden användning.

Stormvindar

På tal om det dåliga vädret, så blåser det STORM i Skåne ikväll. Mitt mobila bredband vill inte riktigt samarbeta på grund av blåsten, så jag har svårt att lägga upp produktrecensionen som jag hade planerat. Jag försöker senare ikväll igen, annars får det vänta till imorgon.

Höst + Skåne = Lera

Usch, leran har tagit över totalt! Sommaren känns oändligt långt borta. Nu är det kolsvart ute redan klockan fem på kvällen och regnet faller konstant. Marken är vattensjuk och bara man rör sig stänker det lera. Det känns som jag inte gör annat än spolar skitiga hovar och tvättar utrustning om dagarna.


Tänk om man skulle införskaffa några liknande stövlar till hästarna?
Det hade onekligen sparat en hel del tid...

Svenska ryttare klara för Globen

Idag blev det klart vilka svenska ryttare som kommer rida Stockholm International Horse Show.

HOPPNING
Rolf-Göran Bengtsson/ Casall La Silla, Malaguena La Silla
Helena Lundbäck/ Bukowskis 43:an, Bukowskis Belisario
Svante Johansson/ Caramell KS, Classic Lady
Henrik von Eckermann/ Billy Owen, Captain Fire
Alexander Zetterman/ Isaac, Laetitia
Helena Persson/ Bonzai H, Chamonix H
Linda Heed/ Bee Wonderful, Touch
Niklas Arvidsson/ Cyklon 1083, Miss Jacson
Malin Baryard Johnsson (egen plats av arrangören)/ H&M Tamina, Tornesch 1042

DRESSYR
Tinne Vilhelmson Silfvén/ Favourit
Minna Telde/ Don Charly
Emma Karlsson/ Faradera
Anette Christensson/ Normandie JB
Charlotte Haid-Bondergaard/ Lydianus
Nina Bengtsson/ Ajax 2
Pia Fälth/ Efendi

Adventskalender till hästen

Klart hästarna ska få känna att julen är på gång! I den här adventskalendern för hästar finns det tre bitar hästgodis i varje lucka. Lite rolig att hänga upp på boxväggen eller på något annat ställe i stallet.

Den kostar 100 kr och finns att köpa här.

Reparationskit för täcken

Tycker du att det är svårt att laga trasiga täcken? Det är inte helt enkelt att sy igenom tjocka utetäcken och det finns en risk att sömmen släpper igenom vatten.

Horseware har ett jättesmart och smidig reparationskit för täcken- Rug Repair Kit. Kitet innehåller färdiga tygbitar och ett lim att fästa tygbitarna med. Ingen nål och tråd är nödvändig!


Här kan du se en instruktionsfilm som visar hur du lagar täcken med hjälp av reparationskitet.
  • Leta upp hålet eller revan i täcket.
  • Klipp hålet lite större med en sax.
  • Tag en tygbit och klipp i önskad storlek, något större än hålet.
  • Placera tygbiten innanför täckets yttermaterial och fäst den med limmet.
  • Låt limmet torka under tryck i ca 12 timmar.
Kitet kostar 129 kr och finns att köpa hos återförsäljare av Horseware. Om man bara vill ha reparationslimmet Stormsure, kostar det 95 kr.

Frågor och svar med Patrik Kittel. Del 3

Här kommer den sista delen med de frågor som ställdes till Patrik Kittel på hans clinic. Båda frågorna rörde utbildning av unghästar.

 

Hur lägger du upp den långsiktiga träningen för en 3- och 4- åring?


Patrik sa att han oftast inte tar emot så unga hästar, utan vill hellre få dem när de blivit 5 eller 6 år istället. Han menar att hans styrkor som ryttare gör sig mest till sin rätt på något äldre hästar, det finns andra som är betydligt bättre på att rida in och träna mycket unga hästar. Än en gång poängterade han att det är viktigt att känna till sina svagheter för att kunna utvecklas och göra rätt mot hästen.

 

Patrik tyckte att det var en svår fråga att svara på hur han lägger upp träningen för unghästar eftersom det är så olika beroende på hästen. Det stora målet är Grand Prix, men under resans gång sätter han flera delmål som han vill uppnå innan han går vidare med träningen.

 

Generellt tyckte han att många pressade sina talangfulla unghästar för mycket. Om hästen har lätt för att göra rörelser finns det en risk att ryttaren nöter och tröttar ut hästen. Om hästen tappar motivationen eller känner ett obehag på grund av trötthet är det en risk att man som ryttare arbetar in ett motstånd i unghästen istället för att utveckla den. Träningen måste anpassas efter hästen. Unghästklasserna kan vara en bra värdemätare men det går inte att säga att – Nu är hästen sju, då ska den gå St Georg. Utvecklingen går inte spikrakt uppåt, man stöter alltid på något hinder. Att utbilda hästar tar tid.

 

Hur arbetar man med en unghäst som är oliksidig?

 

Alla hästar är oliksidiga, precis som vi människor är höger- eller vänsterhänta. För att göra hästen mindre oliksidig är det viktigt att arbeta lika mycket åt båda håll. Serpentiner och volter är bra sätt att träna upp styrkan hos unga hästar.

 

Om hästen är väldigt oliksidig måste man angripa problemet ur ett helhetsperspektiv. Undersök hur hästen ser ut när den står på stallgången. - Har den mer muskler på ena sidan? - Finns det några spänningar i rygg eller nacke som hindrar hästen? Titta över utrustningen och kontrollera hur ryttaren påverkar hästen vid ridningen. Hur ser sadelns stoppning ut? - Hur sitter ryttaren i sadeln? Enligt Patrik är det vanligt att ryttare är sneda i rygg och bäcken och därför överför sin snedhet till hästen.

Trött katt

Vattenslangen i stallet har gått sönder, så en ny har inhandlats. Stallkatten tyckte absolut inte att den nya slangen behövde sättas upp idag.


Vinn biljetter till Globen

Missa inte Tidningen Ridsports tävling där du kan vinna stallvisning och biljetter för två personer till Stockholm International Horse Show i Globen .


Tävlingen pågår till den 18 november.

Frågor och svar med Patrik Kittel. Del 2

Den andra frågan till Patrik handlade om en häst som tidigare varit känslig men som blivit okänslig. Hur får man en häst känslig igen?

 

Först måste man undersöka om hästen är frisk. Har hästen ont är det inte ovanligt att den tappar sin framåtbjudning och står emot ryttarens hjälper.

 

Är hästen frisk, måste man försöka få hästen kvick för hjälperna igen. Patrik tyckte inte att man skulle byta till längre och skarpare sporrar, som många gör på okänsliga hästar. Istället ska man kräva ett direkt svar på hjälpen. Svarar inte hästen på en lätt hjälpgivning får man kicka till den, svarar den fortfarande inte så förstärk med spöet. Som ryttare måste man vara tydlig med att skänkeln betyder fram och tygeln betyder stopp. Det är bättre att hästen reagerar för mycket och far iväg mer framåt än man tänkt, än att den inte reagerar alls.

 

Som en parantes kan nämnas att Patrik inte tycker att man ska ha spö av ren vana när man rider. Hästen måste svara för skänkeln. Spöet ska endast användas vid tillfällen då det verkligen behövs t ex för att förstärka hjälpen på en okänslig häst eller för att hjälpa hästen med takten i piaff och passage.

 

Om hästen tappat motivationen blir den ofta trög för hjälperna. Patrik hade själv erfarenhet av en mentalt trött häst som inte reagerade för något. För att få tillbaka hästens framåtbjudning och arbetsvilja hade han galopperat hästen i fältsits och samtidigt ”retat” den lite – rufsade i manen och petade den på öronen – med resultatet att hästen vaknade till, började busa och tyckte det var roligt att ridas.

 

Hästens framåtbjudning ska aldrig bestraffas, den ska bara uppmuntras. Genom att variera arbetet och ge tydliga konsekventa hjälper så skapar och bevarar  man hästens känslighet.


No Snow

Hovslagaren var i stallet idag och vi kom fram till att det var dags att sätta snösulor på hästarna. Snart kommer den första snön och då är det skönt att slippa oroa sig för att hästarna får styltor under hovarna och därför vrickar benen eller går omkull.

 

Snösulorna som min hovslagare använder heter No-Snow. Sulorna är mjuka och genomskinliga med en luftkanal som pressar ut snön från hoven och hindrar att snöklumpar fastnar och bildar styltor. Fördelen är att de går att återanvända under hela vinterns skoningar. Nackdelen är att det är svårare att kratsa och göra rent hoven vilket kan öka risken för hovbölder.

 


En skrämmande insikt fick jag när jag bokade en ny tid om sju veckor, nästa skoning blir på årets sista vecka. Är 2009 snart slut alltså? Det har jag missat…

Final i Global Champions Tour

Just nu pågår finalmeetinget i Global Champions Tour i Doha, Qatar. Till finalen har 25 ryttare kvalat och Rolf-Göran Bengtsson är en av dem. I finalen ska 900 000 euro (9,5 miljoner) fördelas, varav vinnaren får 300 000 euro (ca 3,1 miljon). Den totala prispotten under meetinget är makalösa 1 395 000 euro (ca 14,6 miljoner).

 

Igår inleddes meetinget med två uppvärmningsklasser. Rolf-Göran och Ninja la Silla fick tre tidsfel i en 1.45- tidshoppning - klassen vanns av Rodrigo Pessoa på svenskfödda Cazino (e Cardento- Magini).

 

Idag är det dags för den första rundan av finalen. Det är en tidshoppning där de 18 bästa går vidare till finalens slutomgång på lördag.

 

Rolf- Göran och Ninja la Silla

 

Eurosport visar ett sammandrag från den första finalomgången ikväll klockan 23.00- 0.00

På lördag direktsänder Eurosport finalen klockan 18.00- 19.30

 

Här hittar du startlistor och resultat.

Läsarfråga

Vart kan man köpa Keratex och vad kostar det?

Keratex Hoof Hardener som jag tipsade om för dåliga hovar har jag köpt här. Det är ganska dyrt men trots att flaskan är liten så är den förhållandevis dryg. Ett tips är annars att beställa från England. Trots att frakten ibland blir högre så tjänar man ofta på det. Du kan hitta Keratex för nästan halva priset mot vad det kostar i Sverige.

Frågor och svar med Patrik Kittel. Del 1

Här kommer de efterfrågade svaren på frågorna som ställdes till Patrik Kittel på hans clinic.  Han gillade att prata den där Patrik, så svaren blev långa! Jag har därför delat upp frågorna i tre delar. Här kommer första delen, de andra två läggs upp under veckan.

 

Första frågan ställdes av en ryttare som hade en väldigt het 6-åring som hon fick sitta och bromsa på hela tiden. Hon undrade:

 

Vad ska man göra med en het häst och hur undviker man att det blir för mycket ”handridning” på en sådan häst?

 

Patrik tyckte att man först måste man se om man kan hitta en anledning till varför hästen är het. Kanske beror det på att den får för mycket eller fel sorts foder. Ett vanligt problem är att många ger ett för energirikt foder. Han hade själv bra erfarenheter av att ge havrefria foder till heta hästar.

 

Om inte fodret är orsaken kan man ta ett blodprov för att se om hästen har för höga muskelvärden. Om hästen snabb samlar på sig mycket mjölksyra i musklerna så blir den trött. Om en känslig häst snabbt blir trött kan bli stressad och het på grund att den inte orkar arbeta.

 

Det är även viktigt att aktivera hästen, något Patrik tyckte många hästägare var för dåliga på. En het häst mår ofta bra av att gå två pass om dagen. Hästen måste inte arbetas hårt båda passen, man kan ta ut den på en lättare runda i skogen på morgonen för att sedan arbeta mer aktivt under ett pass på eftermiddagen. Har man mycket jobb i veckorna och svårt att hinna, kan man försöka på helgen. Lite är bättre än inget. Om hästen går lugnt i hagen är det en fördel om den får gå ute några timmar. Om den bara stressar och skenar runt i hagen får det bara en motsatt effekt. Då är det bättre att gå en runda med den en extra gång eller springa med den en runda för hand. Patrik menade att det går inte att säga att "alla hästar ska gå i hagen", utan man måste utgå från den enskilda hästen.

 

Vid ridningen är det annars övergångar och åter övergångar som är det viktigaste. Fokus måste ligga på att få hästen att vänta och lyssna på sin ryttare. Först när den gör det kan den komma till avslappning. Man kan också prova att rida ut och galoppera den så den får göra av med lite överskottsenergi innan man börjar arbeta på ridbanan.

 

Många hästar är heta vad man än gör och då får man acceptera det. Om ryttaren är lite rädd och försiktig av sig är kanske inte det rätt häst för för just den ryttaren. Både häst och ryttare mår bäst av att vara med någon den passar ihop med. Patriks erfarenhet är dock att de flesta hästar lugnar sig när de blir äldre. När hästen blir äldre och kommer högre upp i klasserna är det en trots allt en fördel - och i riktigt höga klasser en nödvändighet - att hästen har en extra vilja och framåtbjudning.

Rabatt på Horseware Rambo

Ni har väl inte missat att man får ca 500 kronor i rabatt på ett nytt Rambo utetäcke om man lämnar in sitt gamla Rambo utetäcke.* Anledningen är att Horseware firar att Rambo-täckena funnits i 25 år.

De täcken som lämnas in kommer att skickas till stall i England som tar hand om övergivna och vanvårdade hästar. 

Horseware har även utlyst en tävling där de letar efter det äldsta Rambo-täcket. Vinner man får man ett valfritt Rambo utetäcke och en Horseware-jacka.

Kampanjen och tävlingen pågår till den 30 november.

Här kan du se var du kan byta in ditt gamla Rambo-täcke i Sverige.

Här kan du tävla.

* Man får 50 euro i rabatt, vilket motsvarar ca 500 svenska kronor. Rabattsumman kan variera med några kronor mer eller mindre, beroende på den aktuella växelkursen.

Kungligt besök

Ser att Prinsessan Madeleine var på Flyinges galashow, som hölls i samband med World Breeding Federation for Sport Horses konferens förra veckan.


Prinsessan Madeleine och Prinsessan Benedikte av Danmark


Tänk om jag kunde få ett sådant mottagande nästa gång jag kommer till Flyinge! Inte så troligt kanske...


Magnetpaddar

Jag tänkte tipsa om magnetpaddarna som jag använt till en av mina hästar de senaste veckorna. Han har en tendens till att få gallor på bakbenen över natten, speciellt om han jobbat lite hårdare. Gallorna är visserligen mjuka och försvinner när han får röra på sig men jag föredrar ändå att linda honom över natten.

Jag har tidigare använt Back on Track- paddar och varit ganska nöjd med dem, men gallorna har inte försvunnit helt. När jag hörde att magnetpaddar skulle vara bra så bestämde jag mig för att köpa ett par och prova. Magneterna ska tydligen öka blodcirkulationen med 45% (vetenskapligt testat) och därför vara bra för ömma muskler och svulllnader.

Redan efter första natten kunde jag se en positiv skillnad på benen. Nu när jag använt dem ett tag så har han blivit jättefin - kall och inga gallor - på morgonen. Jag har faktiskt provat dem själv också. När jag hade ont i mitt knä så lindade jag det med en padd och det värmde riktigt skönt!

Det enda negtiva är att de är dyra och ganska oformliga i början (blir bättre när de använts ett tag).

Dagens kommentar

Jan Svanlund, i dagens världscup, om Edwina Alexanders häst Zorro Z:

"Den är så väldigt tydlig i sin hoppning den här hästen,
först
hoppar den med frambenen sedan med bakbenen"

Avd. Cirkushäst?

Världscupen i Verona

I eftermiddag är det dags för fjärde deltävlingen av Världscupen i hoppning från Verona, Italien. Svensk deltagare är Svante Johansson med Saint Amour.

Klicka på bilden och följ livesändningen klockan 13.50 - 16.30



Ett sammandrag visas även ikväll klockan 18.30 på SVT24

Clinic med Patrik Kittel

Igår var jag på Patrik Kittels clinic i Flyinge. Clinicen inleddes med en presentation av Patrik, som gjort en kometkarriär i det svenska landslaget och utbildat ett 30-tal hästar till Grand Prix.


Först ut igår var två jättefina fyraåringar. Brigittas Kjellin red Security e. Sandro Hit och Maria von Essen red Pinoccio e. Metall. Hästarna var lite spända och tittiga när de kom in i ridhuset. Patrik betonade vikten av att miljöträna sina hästar redan vid ung ålder. Han menade att om dressyrryttare vill ha fullsatta läktare med en engagerad publik på tävlingarna så måste man också lära hästarna att klara av fotoblixtar och applåder. Klarar inte hästen det så får man träna mer. Lösningen är inte att publiken ska tvingas sitta knäpptysta för att inte skrämma hästen, som tyvärr ofta är fallet på dressyrtävlingar idag.

Både Birgittas och Marias häst hade gått 4 års-championatet  och var väldigt "klara" för sin ålder. Patrik ville att ryttarna skulle rida raka  linjer med hästarna, gärna en bit innanför sargen eftersom unga hästar har en tendens att "klättra" på sargkanten. Det är viktigt att inte kräva mer och mer av en unghäst hela tiden. Speciellt med de talangfulla hästarna är det lätt att glömma deras ålder ibland. Bara för hästen har lätt för att piaffera som fyra- femåring betyder det inte att man ska göra det. Man ska inte bara upprepa saker som hästen redan är bra på, då är det lätt att hästen tappar motivationen. Försök istället förbättra hästens svagheter och avsluta passet med något den är duktig på, så får den en positiv känsla efter träningen.



Efter fyraåringarna red Patrik sjuåringen Vision e. Briar som han lånat av Birgitta Kjellin. Patrick beskrev Vision som en häst med en lite sämre exteriör, men med ett stort hjärta och en vilja att arbeta. Med det kommer man långt!

Patrick inledde med att värma upp Vision i en "ponnytrav", små korta steg, och en låg form. Hästen förbereds för start i St Georg och Patrik visade hur han tränade in piruetter med tagen bakdel på volten. Om han fick några bra steg så gick han ur piruetten direkt istället för att sitta kvar för länge med risken att hästen tappar orken och därför få en obehaglig upplevelse av rörelsen. Det viktigt att sluta i rätt tid och få hästen att känna att det är lätt.

På en sjuåring kan man kräva mer kadens i gångarterna, men det är viktigt hästen är avslappnat spänstig och inte går på spänning. Balansen mellan positiv anspänning och negativ spänning är svår att hitta, men viktigt. När Patrick red Vision i tävlingsform och krävde lite mer samlig blev han jättefin! Stor skillnad från det första intrycket man fick av honom när han leddes in i ridhuset.

Därefter red Patrik den nioåriga Grand Prix-hästen Dry Sack e. Don Schufro som vanligtvis rids av Maria von Essen. Dry Sack är högrest med en tendens till att bli för hög och kort i nacken. Patrick poängterade att man måste anpassa ridningen efter vilken häst man sitter på. På en häst som Dry Sack låg fokus på att få honom rundare i formen och avspänd i överlinjen. På en lågställd häst får man istället fokusera på att få hästen i en högre form. Efter uppvärmningen red han piaff, passage och bytesserier. Hästen var väldigt känslig och ibland hoppade han till eller började piaffera av sig själv. Trots att Patrik inte bett om piaff så bestraffade han inte hästen utan försökte lugna honom med rösten istället. Ju högre upp i klasserna man kommer desto viktigare är det med en elektrisk häst och därför ska man försöka bevara känsligheten.

Patrik visade upprepade gånger att hästen måste svara direkt på hjälperna. Man ska absolut inte sitta och klämma, oavsett hästens temprament, utan ha avslappande ben. Svarar inte hästen är det bättre att kicka till den med skänkeln eller förstärka med spö för att få en reaktion för att sedan kunna komma till avslappning igen.

Som dressyrryttare är det också viktigt att rida olika programlinjer i träningen för att förbereda både sig själv och hästen på bästa sätt inför tävling. Patrik uppmanade därför alla att plugga in sina program i god tid och inte dagen innan start!

På alla hästar använde Patrik rösten väldigt mycket. Olika röstkommandon fick hästen att öka eller sänka tempot eller stanna helt. Trots att han inte ridit hästarna mer än en gång tidigare så förstod de snabbt och lyssnade på hans röst. Han berömde också mycket med rösten när de gjorde rätt.

Patrik poängterade att om man stöter på problem så måste man analysera sig själv också, inte bara hästen. Bara genom att vara medveten om sina svagheter kan man bli bättre. Själv avslöjande han att galoppombyten är hans svaga sida. Han poängterade att skillnaden mellan en bra och en dålig ryttare är att en bra ryttare tar hjälp för att lösa sina problem. Det är ingen svaghet att säga att man har problem! Snarare tvärtom.

Avslutningsvis fanns det utrymme för frågor från publiken. Patrik var väldigt öppen och sa att alla frågor var tillåtna, oavsett om de rörde clinicen eller något annat. Den brännande frågan var givetvis om någon skulle fråga om framridningen i Odense, hyperflexion eller blåa tungor. Svaret? Ingen tog upp det! Istället blev det frågor om heta hästar och vad man ska göra med en häst som är okänslig för hjälperna.

Sammanfattningsvis tycker jag att Patrik gav intrycket av att vara en ödmjuk och sympatisk person. Det var en pedagogiskt bra upplagd clinic och man fick flera bra tips med sig hem!


Patrik Kittel

Kyra K

Efter clinicen åkte jag in om Kyra K:s outlet i Flyinge. De hade extra kvällsöppet till klockan 22.00 igår. Jag var i behov av en en tjockare ridjacka så jag fyndade denna, fast i färgen earth, som var nedsatt till under halva priset.



Den utlovade rapporten från clinicen kommer senare under dagen!


Kvällen

Nu har jag kommit hem från Patrik Kittels clinic i Flyinge. Jag återkommer med rapport men först måste jag sova.

Träningsmetoder

Ikväll är det dags för Patrik Kittels clinic på Flyinge. Han är för tillfället i hetluften i media. På Flyinges hemsida står det att Patrik kommer jämföra tysk och holländsk dressyrutbildning med svensk och ta fram för- och nackdelar med de olika sätten att utbilda. Det blir även utrymme för publiken att ställa frågor.


Undrar om den svenska publiken kommer bombardera honom med frågor om rollkur (hyperflexion) eller om det blir lika tyst som när Anky von Grunsven höll clinic i samband med Flyinges internationella tävlingar för två år sedan. Just då rasade rollkur- debatten på internetforum och i media, men på plats i Flyinge var publiken knäpptyst.

Jag förespråkar inte något sätt rollkur som träningsmetod. Men jag är av den bestämda uppfattningen att om man på nätet eller i andra forum kan uttrycka starka åsikter mot hyperflexion, och de som använder sig av det, så måste man också kunna stå upp för sina åsikter och våga ifrågasätta deras träningsmetoder - ansikte mot ansikte. Bara fega människor skickar anonyma hot.

Tips för dåliga hovar

I våras trampade en av mina hästar av sig skon i hagen när han var nyskodd med följden att hoven blev trasig. Han har egentligen aldrig haft några större problem med dåliga hovar eller tappskor tidigare men på grund av att hoven slets sönder och det inte gick att verka bort det trasiga så tappade han samma sko ett flertal gånger.

Det enda som fungerade för att förbättra hovkvaliteten av det jag provade var Keratex Hoof Hardener.


Jag smöjer in hovarna 2- 3 gånger i veckan och nu är de jättefina. Hovkvaliteten har förbättrats och han inte haft någon tappsko sedan jag började använda det.

Swarovski

Detta snygga skärpet från Otto Schumacher står högt upp på min önskelista. Så snyggt till tävlingskavajen!

Finns att köpa här


VM- lotteri

Svenska Ridsportförbundet har startat ett lotteri där pengarna ska gå till tävlingsförberedelser för ryttarna som blir uttagna till VM i Kentucky. En jättebra idé, tycker jag.


Om du köper en lott för 50 kr sponsrar du inte bara svensk ridsport utan du har också chans att vinna riktigt fina priser. Första pris är en resa för två personer till VM i Kentucky. Bland övriga priser finns bl a en resa till OS i London, ett hästsläp, en Butet- sadel och VIP- paket till Falsterbo och Göteborg Horse Show.

Ridklubbarna som säljer lotterna tjänar 15 kr per lott och har chans att vinna en utbildad häst, hindermaterial och biljetter till Norrköping Horse Show.

Lotterna kan köpas hos ridklubbarna och på stora evenemang som Falsterbo Horse Show, Stockholm International Horse Show och Göteborg Horse Show.

Mer info här

 


Världscupen i Lyon

I eftermiddag är det dags för tredje deltävlingen av Världscupen i hoppning från Lyon, Frankrike. Svensk deltagare är Helena Lundbäck med Madick.

Klicka på bilden och följ livesändningen klockan 13.55 - 17.00



Ett sammandrag visas även ikväll klockan 19.30 på SVT24.

Inspiration

Jag kan titta på det här klippet om och om igen. Helt fantastiskt! Vet ni att Nils Gunnar på Askö stuteri hade möjlighet att köpa Totilas för några år sedan men tackade nej för att han var för svårriden. Oj, vad han måste ångra sig idag...


RSS 2.0